"Kültürel İntihar"

Yıllarca Marksist düşüncenin içerisinde yetişmiş ve o ideoloji içinde kıvrana kıvrana, asıl yerini bularak İslam’a girmiş olan Fransız düşünür Roger Garaudy, ilk tepkiyi zaten Marksist düşüncenin içinde almış ve o da Bergson gibi Batı’da ademe mahkum edilmiştir. Düşünce hayatı boyunca sadece Sosyalizm ve Komünizmin yanlışlarını ortaya dökmekle kalmamış İslam’a girerek eserleriyle Batı’ya da çağrıda bulunmuştur.

Roger Garaudy, Entegrizm -Kültürel İntihar- isimli eserinde, dünyanın bir entegrizmin içine hapsolduğunu söyleyerek entegrizmin; tekâmüle karşı hareketsizlik, modernizme karşı gelenek, tarafsızlığa karşı dogmacılık olduğunu belirtiyor. Entegrizm dediğimizde bunun içine ham yobaz kaba softa da, reformcu da giriyor. Üstad Necip Fazıl’ın tanımıyla “…Yobaz, her sahada, asla anlayamadığı ve iç yüzünü göremediği tecelliler karşısında papağan gibi hep aynı aksülamelleri gösterip Nuh diyen, fakat Peygamber demeyen; ve insanda en büyük İlahi nimet, ruh ve fikri, bekçi sopası, tulumbacı narası ve yurya çığlığıyla boğmaya kalkışan, böylece inanışları kör ve havasız nefsaniyetine indiren insan kılıklı insan tersidir. Reformacı ise bir şekilde mensubiyet htiği eski şeklin ismini koruyup, onu dış dünyanın dayattığı bazı ihtiyaçlara göre yenileştirmek isterken bocalayan, hiçbir davayı tam olarak benimseyemeyen ancak ezip büzebilen bir biçare idrak bünyesidir. Hangi neviden olursa olsun Reformacı İslam’ı çökmeye mahkûm bir bina olarak gören ve onu dış desteklerle ayakta tutuğunu vehmeden bir fikir haini ve iman yoksunudur! Reformacı eksiklikten münezzeh olan İslam’ı aklınca dışardan güzelleştirici unsurlar katarak tamam edeceğini sanırken nefsani tefsirci dış unsurlara tenezzül etmez. O, dinin zati hükümlerini heva ve hevesine uygun olarak tefsire yeltenir.”

Entegrizm, toplumlarda var olan kültürün donuklaşmasına sebebiyet verir. Nötr terimiyle de izah edebiliriz. “Hiçbir yanı tutmayan, yansız kalan” manasına gelen nötr kelimesi Grand Robert, “Ne o, ne bu, aslında bir insanın tamamen fıtrî olan yönlerinin iğdiş edilmesini çağrıştıran garip bir ideal. …Zooloji’de ise bazı türlerde cinsi olmayan varlıklar için söylenir” diyerek tanımlıyor. Donuklaşma, tutulma, kalakalma, kendi doğrusunu hakikat görme gibi eğilimler insanın fıtratını da etkiliyor ve bozuyor. Günümüz dünyasında erkekleşme ve kadınlaşma temayüllerine, taklit çılgınlaşmasına dikkat ettiğimizde entegrizm, kültürel intihar boyutuna ulaşmış vaziyette olduğumuzu görürüz. Garaudy de bu durumun kültürel intihar olduğunu kitabında misalleriyle gösteriyor. Garaudy, eserinde entegrizmi çeşitlendirirken; Roma Entegrizmi, Stalinci Entegrizm gibi isimlendirmeler yapıyor. Entegrizmin karşısında ise diyalogun bulunduğunu söylüyor Garaudy. Kendi içinde hiçbir meseleye temas edememiş, eşya ve hadislerin nakşında herhangi bir bakış sahibi olamamış entegrist zihni yapılar, içine kapanık ve donuk vaziyettedir.

DEVAMI: TIKLA

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Komünizmden dönemeyen şayir: İsmet Özel

Şeyh Mustafa İsmet Garibullah Efendi Hazretleri ve Risale-i Kutsiyye

Türkiye'de tezhip Avrupa'da kelt (Hatice Aksu tarihi yeniden tezhipliyor)